IMG_8573.jpg
Lovisa Huledal, mezzosopran, är född och uppvuxen i Stockholm. Hon arbetar främst i Sverige och Tyskland som frilansande sångerska inom opera, lied- och romanssång och sakral musik. Hon började sjunga tidigt och fick sin första musikaliska utbildning på Adolf Fredriks Musikklasser där hon även sjöng i skolans flickkör under Bo Johanssons ledning. 2018 tog hon sin masterexamen i klassisk sång på Kungl. musikhögskolan och 2021 avslutade hon sina studier med en masterexamen i operasång på Hochschule für Musik Karlsruhe. 2015 bodde hon i Milano i Italien där hon studerade en utbytestermin på Conservatorio di musica ”Giuseppe Verdi”. Hon studerar nu för prof. Christiane Libor och Anna Larsson.

2021 tilldelades Lovisa Christina Nilsson-stipendiet och samma år blev hon semifinalist i Helmut Deutsch Lied Competition i Wien. 2020 representerade hon HfM Karlsruhe i tävlingen ”Felix Mendelssohn Bartholdy Hochschulwettbewerb” i Berlin samt blev semifinalist i den internationella tävlingen DEBUT i Weikersheim, Tyskland.

Sommaren 2022 sjöng hon rollen Arieno i Vadstena-Akademiens uppsättning av operan Il colore fa la regina av C. F. Pollarolo, den första uppsättningen i modern tid sedan verket hade premiär på karnevalen i Venedig år 1700. Hon medverkade även som solist tillsammans med Norrköpings symfoniorkester under ledning av Gabriella Teychenné. Lovisa har tidigare hörts i roller som Mrs Grose i Brittens The turn of the screw, Zita i Puccinis Gianni Schicchi, Isabella i Rossinis L'italiana in Algeri och A i uruppförandet av operan Glashaus av Marc D. Ferrum. Andra instuderade roller inkluderar Tredje dam i Mozarts Trollflöjten, Orfeo i Glucks Orfeo ed Euridice, Olga i Tchaikovskys Eugen Onegin och Maddalena i Verdis Rigoletto.

Lovisa är också en mycket uppskattad oratoriesångerska och har sjungit solopartierna i bland annat Mozarts Requiem, Pergolesis Stabat Mater, Monteverdis Vespro della Beata Vergine, Haydns Stabat Mater, Händels Messias, Saint-Saëns Oratorio de noël och Duruflés Requiem såväl som ett flertal verk J. S. Bach.

Med de musikaliska rötterna djupt i Stockholms körvärld och en passion för musicerande i ensemble har hon numera glädjen att regelbundet sjunga med ensembler som Radiokören, Eric Ericsons kammarkör, Maria Magdalena vokalensemble och Vokalharmonin. Hon har också arbetat i operakören i Drottningholms slottsteaters produktioner av Rameaus Pygmalion (2018) och Mozarts Don Giovanni (2016), Folkoperans dramatiserade uppsättning av Bachs Matteuspassion (2014) och Opera på Skärets produktion av Verdis Otello (2014).

Lovisa mottog nyligen Kungl. musikaliska Akademiens nationella stipendium på 70 000 kr. Tidigare mottagna stipendium innefattar stipendier från Östgöta Gille i Stockholms stipendium, DAAD (Tyskland), Kungl. musikaliska Akademien, Kungl. Musikhögskolan, Marthe Urzander & Lars-Olov Nyhlén samt Drottningholmsteaterns vänförening.